Zeilen blog

22. Hieperdepiep – 50

North Atlantic Ocean•24 November 2019•

26.151° N 016.589° W
Afgelegd: 157 nm

De laatste dagen was de spanning al goed merkbaar in de haven: zondag is een heel speciale dag. Niet omdat de ARC zou vertrekken maar uiteraard omdat ik 50 jaar ben geworden!!! Ons hele drijvende dorp was in rep en roer 😉

Na een champagne ontbijt heb ik mijn kado uitgepakt: een poep chique sextant. Die kan ik goed gebruiken onderweg om te leren hoe ik op traditionele wijze kan bepalen waar we ons op zee begeven.

Na het ontbijt doet iedereen nog de laatste checks, wordt er nog even naar huis gebeld om nog een keer gedag te zeggen (“we zien jullie over 3 weken aan de andere kant”), doet de schippers de vertrekbriefing, de bemanningsleden een reddingsvest om en all hands on deck om ons tussen alle andere schepen naar buiten te manouvreren.

Ons vertrek uit de haven: 11.30 uur.

Om met zo’n 200 boten van de ARC op hetzelfde tijdstip de havenmonding uit te varen was best wel spannend maar gaf tegelijkertijd ook de ontlading dat we eindelijk de zee op mogen. Na een paar oefeningen refen en een boomzetten, hebben we met het “melkmeisje” op de juiste koers gekozen en rond het middaguur ging de eerste wacht van start.

De weersvoorspelling (die we vlak voor vertrek dmv gripfiles via internet hadden binnen gehaald) geven nu voor de gehele reis een redelijk stabiel beeld met windkracht 3-4 Bft, wel met nog een acceleratiezone rondom de Canarische eilanden. En dat hebben we gemerkt, want nog geen paar uur later hadden we tot wel 30 knopen wind (6-7 Bft), dus hebben we de hele nacht met 2 riffen gezeild en uiteindelijk ook met het fok op 30%. Maar een maal uit deze zone in de vroege maandagochtend zakte de wind er weer helemaal uit en dobberden we rustig verder.

Opvallend was dat de eerste dag maar 2 crewleden een beetje zeeziek zijn geweest, ondanks dat het natuurlijk voor iedereen wel even wennen is: Wennen aan het wachtlopen, wennen de kleine ruimtes en aan het leven aan boord – met 8 personen op 13 x4 meter = best een uitdaging – helemaal als alles beweegt. Wennen aan vreemde geluiden zoals: de zeilen klapperen, een spi-boom wordt gezet of juist weer niet, het aanhaken van safety lijnen, het gijpen … alles maakt heel veel lawaai. En dan heb je ook nog maar 3 of 4 uur om even te slapen, voordat je je wordt gewekt voor je volgende wacht.

Over het wachtlopen: wachtlopen doen we met 3 personen (een wachtleider en 2 bemanningsleden). De wachten zijn daarom ingedeeld onder 3 wachtleiders en 4 bemanningsleden, die allemaal afwisselend ’s nachts wachten van 4 uur draaien en overdag van 3 uur (3 of 4 uur op, 3 of 4 uur af). Daarnaast draait de schipper ook nog een paar nachtdiensten per week mee, naast het feit dat hij eigenlijk altijd beschikbaar moet zijn. Doordat de schipper ook een paar nachtdiensten meedraait, geeft dit de 3 wachtleider om de beurt een iets langere rustperiode, want zij hebben niet zoals de 4 bemanningsleden soms een dag vrij van wacht (wat niet betekent dat je niets te doen hebt….. maar dan hoef je iig niet wacht te lopen).

21. Groen licht voor vertrek

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•24 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

We kunnen vertrekken, dat houdt in dat we de voorbereidingslijst, boodschappenlijst en de veiligheidslijst hebben afgerond. Sinds het boorden afgelopen dinsdag 19 november is er heel veel gebeurd.

Woensdag zijn de eerste boodschappen gedaan, en de 14 kratten met eten en 200 liter water zijn volgens een strak stuwplan aan boord gelegd. Het stuwplan is noodzakelijk omdat we eten hebben voor 8 mensen, voor 24 dagen. Voor ons vertrek hebben we voor elke dag een recept geselecteerd en een boodschappenlijst gemaakt. De ingredienten voor deze recepten moeten we dus makkelijk kunnen vinden en we moeten bijhouden hoeveel we nog hebben in de loop van onze reis.

Er zijn donderdag nog verschillende reparaties uitgevoerd; de vriezer doet het weer, en de 3 kapotte navigatielichten ook. De grapbag (de tas die je meteen kan pakken in een noodsituatie) staat klaar, met onze paspoorten, 1 liter water en een energy bar per persoon. En ook de EHBO-kist is door Stan – gebombardeerd tot scheepsmedicus – aangevuld.

Vrijdag stond in het teken van veiligheid. Ed, de schipper, heeft ons alles verteld over wat we moeten doen bij onweer, slecht zicht, man-over-board, helicopter-rescue, en het verlaten van het schip. Een heleboel informatie en hopelijk hebben we het meeste niet nodig.

Gisteren is de boot schoongemaakt en hebben we het laatste verse eten ingeslagen. Alle groenten en fruit moet afgespoeld en gedroogd worden voordat het aan boord mag, zodat we geen insecten en kakkerlakeitjes meenemen. Naast nog 110 liter extra water, zijn er ook nog 4 kratten met eten volgens het stuwplan in alle hoeken en gaten van de boot opgeborgen. Op alle kastjes waar voedsel in zit, hangen lijstjes met de inhoud samen met de instructie dat je moet opschrijven als je er iets uithaalt en opeet moet dit er voor zorgen dat we voldoende eten hebben tot de laatste dag ( incl een week extra voor nood).

Deze voorbereidingsdagen zijn een erg goede team-buildings-oefening; we raken zo goed op elkaar ingespeeld, leren elkaar kennen en er wordt ook veel gelachen. Elke dag om 18.00 uur wordt de dag geëvalueerd tijdens de dagelijkse borrel.

De waypoints (zeg maar onze routeplanner) zijn volgens plan bepaald en in de plotter gezet ( de digitale wegenkaart ;)), de grip-files (onze virtuele Piet Paulusma) die we hebben gedownload voorspellen stabiel weer en het wachtschema dat we met elkaar zullen moeten lopen omdat we 24 uur per dag zeilen, is opgesteld. Op basis van de huidige weersverwachting zullen we om de zuid van Gran Canaria gaan, en daarna zullen we eerst een behoorlijk stuk zuidelijk gaan om daar de Noord Equatoriale passagewind op te pakken richting Martinique – EINDELIJK ZULLEN WE VERTREKKEN

20. Laatste dag voor vertrek

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•23 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

1 dag voor vertrek…….
Vandaag is de laatste dag dat we nog iets kunnen doen aan de boot, aan de bevoorrading van de boot en aan onszelf.

Er wordt dus druk gepland, wie gaat er nog een wasje draaien, wie rond de laatste navigatie details af, wie gaat de verse producten inkopen, wie gaat wanneer uitgebreid douchen en hoe maken we de boot schoon en klaar voor vertrek. Ook zijn we vandaag uitgeklaard om legaal te mogen oversteken en in Martinique weer te mogen inklaren.

Nog maar weer eens even over die boodschappen …. die worden gehaald op de locale markt en we hebben mazzel dat het wordt gebracht. Bij levering op de steiger voor onze boot, is het ieder product wassen boenen en checken op rotte plekjes of kakkerlak-eitjes….

19. Safety first

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•22 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

2 dagen voor vertrek……
De laatste safety briefing en klaar voor vertrek. Dat is nog best een procedure en heeft de hele ochtend in beslag genomen.

Broodbakken is een belangrijk onderdeel van de safety aan boord, dus ook dit is getest :))

Maar er moet natuurlijk ook tijd zijn voor een borrel, zolang we nog even in de haven liggen.

De gezonde spanning en reuring is voelbaar in ons drijvende dorp in Las Palmas.

18. De laatste reparaties

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•21 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

3 dagen voor vertrek…..
Er is altijd wat te doen op een schip en vandaag staat in het teken van het repareren van de noodzakelijke electra en verlichting: de vriezer, het heklicht, licht voor aan stuurboord en het licht in de mast…..

En die laatste is natuurlijk het leukste om te fixen 😉

17. Stuwplan maken

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•20 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

4 dagen voor vertrek….
Een Stuwplan is een vooraf gemaakt plan met betrekking tot de volgorde van plaatsing en positie van de lading en goederen in de ruimen.

Een stuwplan maak je eigenlijk thuis ook altijd, vaak onbewust en dan weet altijd wel iemand waar de pindakaas of de pasta ligt. Aan boord is het -bewust- maken van een stuwplan noodzakelijk:
1. omdat we boodschappen gekocht hebben voor 3 weken voor een crew van 8 personen.
2. om alle boodschappen ordelijk op te bergen, zodat iedereen weet wat waar ligt
3. om er voor te zorgen dat je niet die ingrediënten opmaakt die je voor recepten hebt ingekocht, die je later op je reis wilt maken.

Een stuwplan voor onze oversteek doen we op basis van de recepten die we hebben samengesteld. Met het verzamelen van recepten zijn we uiteraard weken geleden al begonnen. Op basis van onze recepten hebben we een boodschappenlijst gemaakt en hebben we boodschappen gedaan bij de Hiperdino (de AH van Gran Canaria).

We hebben uiteindelijk 14 kratten en 200 liter water ingeslagen. De rest volgt deze week. Of dat zijn producten die ze bij deze Hiperdino niet meer hadden of versproducten en die de dag voor vertrek pas worden ingeslagen.

16. We vertrekken bijna

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•17 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

7 dagen voor vertrek…..
Vandaag naar de marina gelopen om ons schip “Westwind” te spotten en ….. we hebben haar gevonden.

Ook deze zondag – net als afgelopen weken vertrokken er weer “vertrekkers” om de oceaan over te steken. Er bestaan “vertrekkers” en “bijna vertrekkers”. Vertrekkers vertrekken ook daadwerkelijk. En bijna vertrekkers vertrekken eigenlijk nooit. Zij vinden altijd wel een excuus om toch maar in de veilige haven te blijven.

Het komt hen nooit uit om te gaan: of het weer is niet goed, of de boot is nog niet klaar, of de bemanning is nog niet optimaal… er is altijd wat….. maar ze willen niet blijven en ze kunnen eigenlijk ook nog niet vertrekken uit de haven dat hun comfortabele thuis is geworden.
Wij……
Wij zullen vertrekkers zijn.

15. Acclimatiseren op GC

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•17 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

De eerste heerlijk tapas al gescored ?. Verrukkelijk. Dus naast zeilen zullen er vast veel foodpics volgen. Het hele zeilen draait eigenlijk om eten. Dus we gaan gewoon ordinair op foodcamp….

Om aan boord psychisch en fysiek ok te blijven, eten we heel veel momenten in een etmaal. Wat, wanneer en hoeveel we eten, moeten we allemaal vooraf gaan bepalen. Zodat we niet te veel maar zeker niet te weinig eten inslaan voor ons 8-en voor 3 weken oversteek. .

Dit plannen van zo veel eten is voor ons stadsbewoners maar lastig. Ook wij hebben maar een kleine koelkast thuis, maar die is nooit tot de nok toe gevuld. Tenzij we een feestje geven… dan wordt het even schipperen…Maar normaal gesproken gaan we iedere dag naar de supermarkt die ook gewoon op zondag van 08.00 -22.00 open is. En als we na 22.00 bedenken dat we echt iets missen hebben we de altijd nog de avondwinkel.

Dit onderdeel van de voorbereidingen is niet alleen erg belangrijk maar dus ook heel complex, omdat je met zo veel aspecten rekening moet houden, zoals:
* Bederft ’t snel of niet
* zit ’t in blik of pak
* moet ’t bewaard worden in de kk of niet
* of moet ’t in de vriezer
* we hebben ook 2 allergieën aan boord

Alles moet ook voor dat het aan boord komt, gewassen en tot minimale verpakking uitgekleed worden – hoe meer afval we achter kunnen laten hoe minder we aan boord zullen hebben – hier maken we ons overigens best wel een beetje zorgen over – Waste management. Maar hierover vast en zeker meer.

En als alles dan aan boord is dan moet ieder item gelabeld worden. Wat eten we wanneer en hoeveel…..Als dat gebeurd is, dan hebben we niet alleen alles gelabeld maar ook alles op een voorraad beheer lijst gezet en dan moeten we alles een plekje geven en ook dat moeten we beheren zodat we niet iets kwijt zijn en pas weer tegenkomen bij het verlaten van de boot op Martinique….

Stiekem iets pakken uit de voorraad kast …. dat zit er niet bij, alles wordt genoteerd….

14. Een goede voorbereiding is het halve werk

Amsterdam, Netherlands•16 November 2019•

52.3667° N, 4.8945° E

Het was wel even een super drukke week. Vrijdag 8 november met onze liefste vriendinnetjes mn verjaardag stiekum al even gevierd. Zaterdagmiddag de verjaardag van broer Boris en zondag even een concertje en nog een verjaardag van Jeroen. Het was een heel gezellig weekend dat zo voorbij vloog. Van enige inpakvoorbereidingen voor onze reis die over 6 dagen zou beginnen is niets gekomen…

Daarom maar wat kratten in de woonkamer neergezet om er zo af en toe wat in te leggen voor de reis. Een krat voor Gran Canaria en Martinique, een krat voor spullen op de boot en een tasje met wat extra spullen voor onze tussenstop op de terug reis, Parijs. Het zijn 4 verschillende vakanties in 1 en dat is wel een uitdaging, zeker als je maar max 30 kg pp aan boord mee kan nemen. Er moeten ook nog al die boodschappen voor 3 weken voor 8 personen bij en de boot mag natuurlijk niet zinken….

In kratten vullen zijn we best goed en dinsdagavond waren de ze al aardig vol met niet alleen kleding, maar de reis moet natuurlijk ook van alle kanten vastgelegd worden, dus de drone is mee, de camera met veel lenzen en de go-pro. Daarnaast ook alvast wat typisch Nederlandse boodschappen ingepakt zoals:

Op woensdag- donderdag- en vrijdagavond zo veel en zo lang mogelijk op ziekenbezoek bij ons lieve vriendinnetje, want ja… even een nieuwe heup … das niet nix – we hopen dat haar revalidatie lekker zal gaan …Tot slot vrijdagavond ook nog even snel een verjaardagskus brengen in Amsterdam-Noord en zo vloog ook de week voorbij en van inpakken was nog steeds even niets gekomen.

Zaterdag einde van de ochtend zouden we toch echt vertrekken en het vliegtuig wacht niet op ons inpakgetreuzel dus in de ochtend de tijd genomen om alle tassen in te pakken…. en het resultaat mag er zijn:

…. En dan sta je op de luchthaven bij de incheckbalie, staat mijn onwijs lieve ex-collega van Delta Lloyd – Johan van den Brink naast me……. Zijn schip de fifty-fifty ligt nu in de haven van Tenerife en Johan en zijn vrouw Ilse hadden afgelopen week nog even wat afspraken in NL. Zij vertrekken volgende week maandag voor de oversteek naar Suriname. Ken je Johan ook en wil je weten hoe het met hem gaat: http://sailing-fifty-fifty.nl/

14:10 uur – Tijd om het vliegtuig in te gaan richting ons volgende avontuur …..

13. Meeting van ARC 19

Amsterdam, Netherlands•27 September 2019•

52.3667° N, 4.8945° E

Voor het eerst zullen we onze reisgenoten ontmoeten voordat we aan boord zijn gestapt. Dat is best wel een dingetje….. Wie zijn zij, wat is hun ervaring en waarom gaan zij mee met de ARC, is het hun eerste keer dat ze mee gaan en wat moeten we verwachten van de oversteek. Allemaal vrij normale vragen maar als er maanden zitten tussen de ontmoeting en de daadwerkelijke tocht dan ga je als snel (ik igg) een idee vormen over je medereisgenoten.

Ik weet dus ook nog niet of ik hier goed in ben… Het samen komen op de vrijdgamiddag is wel ok, dat lukt mij wel maar die maanden daarna…. oef.

We gaan iig de oceaan over met een ervaren team van superhelden. Ten eerste de schipper, hij heeft dit al meer malen gedaan en weet waar hij het over heeft. We hebben technische kennis aan boord van iemand die jaren lange ervaring heeft op de koopvaardij en we hebben een vervend zeiler uit ons buurland Belgie. Daarnaast gaan er twee zussen mee die hun vader trakteren op de oversteek Zij hebben als gezin heel veel gevaren en hebben naar ik later heb vernomen een mooi doel gesteld voor deze trip: https://www.justgiving.com/fundraising/atlantic-crossing-2019

We hebben het tijdens onze ontmoeting gehad over wachtlopen en wachtschema’s, technische zaken van de boot, onze ervaringen en verwachtingen, over inlezen voor zo’n trip, over eten aan boord

En dat eten dat is normaal al best een dingetje, maar de oceaan heeft geen supermarkten onderweg, dus we moeten voor 8 personen 3 weken eten inslaan… best een uitdaging en daar komt dan bij dat we 2 mensen hebben die een intolerantie hebben (een gluten en een nachtschade) en volgens mij ben ik ook wel een kritische eter…. dat wordt een uitdaging!

Ik heb mij tijdens de inschrijving opgegeven om tijdens de reis te leren over astronavigatie. Mocht echt alles uitvallen dan weten we waar we zijn en omdat Stanley aangegeven heeft zich te willen verdiepen in de meteo, vullen we elkaar goed aan. Stanley die het weer in de gaten houd en of dat nu op zicht is of het binnen halen van de juiste en de meest recente weerkaarten en deze te bestuderen en ik zorg ervoor dat we weten waar we zijn en waar we naar toe gaan….. een top combi zeg ik zelf.

Ondanks dat we tijdens ons overleg vele concrete zaken hebben besproken kan ik mij echt nog geen voorstelling maken van wat we eigenlijk gaan doen. Wat ik wel uit verhalen haal is dat het een uitdaging wordt. De ene heeft het over de uitdaging tegen de verveling. De andere over het leven op een kleine oppervlakte met onbekenden. Wat ik nu wel weet is dat dit behoorlijk dicht bij een psychologisch of sociologisch experiment komt….

Dat zal vast het meest spannende worden, dus neem ik mij voor een dagboek bij te houden om te leren wat deze trip met mij doet.