North Atlantic Ocean•24 November 2019•
26.151° N 016.589° W
Afgelegd: 157 nm
De laatste dagen was de spanning al goed merkbaar in de haven: zondag is een heel speciale dag. Niet omdat de ARC zou vertrekken maar uiteraard omdat ik 50 jaar ben geworden!!! Ons hele drijvende dorp was in rep en roer 😉
Na een champagne ontbijt heb ik mijn kado uitgepakt: een poep chique sextant. Die kan ik goed gebruiken onderweg om te leren hoe ik op traditionele wijze kan bepalen waar we ons op zee begeven.
Na het ontbijt doet iedereen nog de laatste checks, wordt er nog even naar huis gebeld om nog een keer gedag te zeggen (“we zien jullie over 3 weken aan de andere kant”), doet de schippers de vertrekbriefing, de bemanningsleden een reddingsvest om en all hands on deck om ons tussen alle andere schepen naar buiten te manouvreren.
Ons vertrek uit de haven: 11.30 uur.
Om met zo’n 200 boten van de ARC op hetzelfde tijdstip de havenmonding uit te varen was best wel spannend maar gaf tegelijkertijd ook de ontlading dat we eindelijk de zee op mogen. Na een paar oefeningen refen en een boomzetten, hebben we met het “melkmeisje” op de juiste koers gekozen en rond het middaguur ging de eerste wacht van start.
De weersvoorspelling (die we vlak voor vertrek dmv gripfiles via internet hadden binnen gehaald) geven nu voor de gehele reis een redelijk stabiel beeld met windkracht 3-4 Bft, wel met nog een acceleratiezone rondom de Canarische eilanden. En dat hebben we gemerkt, want nog geen paar uur later hadden we tot wel 30 knopen wind (6-7 Bft), dus hebben we de hele nacht met 2 riffen gezeild en uiteindelijk ook met het fok op 30%. Maar een maal uit deze zone in de vroege maandagochtend zakte de wind er weer helemaal uit en dobberden we rustig verder.
Opvallend was dat de eerste dag maar 2 crewleden een beetje zeeziek zijn geweest, ondanks dat het natuurlijk voor iedereen wel even wennen is: Wennen aan het wachtlopen, wennen de kleine ruimtes en aan het leven aan boord – met 8 personen op 13 x4 meter = best een uitdaging – helemaal als alles beweegt. Wennen aan vreemde geluiden zoals: de zeilen klapperen, een spi-boom wordt gezet of juist weer niet, het aanhaken van safety lijnen, het gijpen … alles maakt heel veel lawaai. En dan heb je ook nog maar 3 of 4 uur om even te slapen, voordat je je wordt gewekt voor je volgende wacht.
Over het wachtlopen: wachtlopen doen we met 3 personen (een wachtleider en 2 bemanningsleden). De wachten zijn daarom ingedeeld onder 3 wachtleiders en 4 bemanningsleden, die allemaal afwisselend ’s nachts wachten van 4 uur draaien en overdag van 3 uur (3 of 4 uur op, 3 of 4 uur af). Daarnaast draait de schipper ook nog een paar nachtdiensten per week mee, naast het feit dat hij eigenlijk altijd beschikbaar moet zijn. Doordat de schipper ook een paar nachtdiensten meedraait, geeft dit de 3 wachtleider om de beurt een iets langere rustperiode, want zij hebben niet zoals de 4 bemanningsleden soms een dag vrij van wacht (wat niet betekent dat je niets te doen hebt….. maar dan hoef je iig niet wacht te lopen).