North Atlantic Ocean•11 December 2019•
15.071° N 043.283° W
Afgelegd: 1080 nm vanuit Mindelo – Kaapverdië
To go: 922 nm naar Martinique
Oceaanzeilen is echt geweldig, maar het is zeker ook een prestatietocht. We worden elke dag weer verrast door nieuwe uitdagingen. Naast verschillende kleine klusjes, zoals lijnen vervangen, harpjes zekeren, kastjes maken, hebben we de laatste dagen wat grotere klussen gekregen die veel creativiteit en doorzettingsvermogen vragen van de schipper en de bemanning.
Het is begonnen met het breken van een “bulletalie”; een extra lijn die voorkomt dat de giek over de boot zwaait bij een ongecontroleerde gijp. Met name als je voor de wind vaart zoals wij 95% van onze reis doen, is het risico op een gijp groter, dus extra goed om een bulletalie te hebben. Maar niet als deze breekt! In een bui met draaiende windvlagen, zwiepten de giek en de grootzeilschoot heen en weer in de kuip en klapten we hard naar de andere kant. Dat was even schrikken voor de drie op wacht in de nacht, maar gelukkig niemand gewond. Met hulp van de schipper en andere bemanningsleden, die natuurlijk wakker werden van de harde klap, hebben we de boot weer onder controle gekregen en bij daglicht is er een nieuwe bulletalie aan stuurboord aangelegd, en zeilden we weer rustig verder.
De dag erna brak de “spi-boom”; een aluminium paal die het fok ondersteunt en op zijn plek houdt bij het voor de wind varen, voor het zogenaamde “melkmeisje”. In een windvlaag sloeg de boom iets omhoog en kwam met een harde knal op het dek neer. Zonder boom is het erg lastig zeilen op de voordewindse koers die wij naar Martinique hebben, maar hoe repareer je een boom? Laat dat maar over aan de creativiteit van onze technische mannen aan boord! Er is gezaagd, geveild en geboord en er zijn zelftappende bouten gemaakt…en een paar uur later hadden we een spiksplinter nieuwe deel van de boom en een extra stevige haak aan de mast om de boom weer op te hangen, en ook nu kunnen we weer gewoon weer rustig verder zeilen.
Driemaal is scheepsrecht….Gisterochtend tijdens mijn wacht net toen de zon op kwam zag ik de fok uit de geleider glijden. In een sierlijke beweging als een voile stola zag ik het in de wind langzaam en elegant naar beneden dwarrelen – zo de oceaan in. We hebben snel de boot gestopt en gedraaid en ik ben naar het voordek gerend om het kleine deel van het zeil dat nog aan boord was vast te houden en er voor te zorgen dat het niet onder de boot zou komen. Toen het zeil aan loef lag, hebben we het met behulp van de wind weer aan boord gekregen. Zo’n grote natte lap is behoorlijk zwaar, maar hij is in zijn geheel aan boord gekomen. Nu moesten we weer creatief denken, want de bovenste geleider met fokkenval, nodig om het fok weer te hijsen, zat nog boven in de mast op 22 meter hoogte en hoe krijg je die naar beneden? Met een plasticfles en wat lijnen hebben Peter en Stanley een lasso gemaakt, en na 5 modificaties van het prototype en 10 pogingen is het hun gelukt om de geleider naar beneden te halen en te fixen.
Maar fixen is niet alles – nu moeten we het fok nog hijsen, maar omdat deze niet lekker in de geleider loopt en we nog steeds 20 knopen wind en hoge golven hebben, lukte dat niet meer voor zonsondergang zonder dat we te veel risico’s zouden moeten nemen, dus varen we voor deze nacht alleen op het grootzeil gestaag verder. Vandaag is het wel gelukt om het fok weer te hijsen en kunnen we weer snelheid maken.
Het zijn spannende momenten, maar de sfeer blijft goed, misschien wel omdat we deze spannende momenten hebben en we iedere keer een oplossing hebben kunnen creëeren. Ik ben daar best trots op.
Gisteren hebben we ook nog onze proviand gecontroleerd; we hebben nog ruim voldoende eten aan boord voor de laatste week naar Martinique. Het drinkwater is wel wat gelimiteerd, ongeveer 2 liter per persoon per dag, maar we hebben nog water in de watertanks als back-up voor koken & drinken. Door de spannende momenten hebben we een vertraging van ongeveer 1 dag op gelopen ten opzichte van onze inschatting bij vertrek uit Mindelo. De ETA in Martinique staat nu op volgende week donderdag ….als we niet nog meer nieuwe uitdagingen krijgen.